Новини

Екоподаток в Україні використовується вкрай неефективно

Ставки екологічного податку в Україні та механізми його використання мають бути переглянуті. Про це під час «Години запитань до Уряду» сказав Міністр екології та природних ресурсів Остап Семерак.

Він зазначив, що в Україні зберігаються тенденції до збільшення надходжень від сплати екологічного податку.

«Екоподаток сплачують всі суб’єкти господарювання, які забруднюють повітря, воду та ґрунт.  На сьогодні 20% екологічного податку зараховуються до загального фонду державного бюджету, 80 % - до спеціальних фондів обласних, міських та фондів об’єднаних громад», - пояснив Остап Семерак.

Тільки у 2016 році суб’єктами господарювання було сплачено близько 4 млрд 222 млн грн коштів екологічного податку. З них 842 млн грн надійшло до загального фонду державного бюджету.

«Аналіз показує, що екологічний податок в Україні сьогодні використовується вкрай неефективно. Так,  до спеціальних фондів місцевих бюджетів надійшло 3 млрд 368 млн екологічного податку. З них на місцях було використано лише 1 млрд 122 млн, або 32% від загальної суми надходжень від сплати екоподатку», - розповів Остап Семерак, зазначивши, що непоодинокі випадки, коли кошти екологічного податку було спрямовано взагалі не на природоохоронні заходи.

«Разом із тим екологічний податок не виконує свою основну функцію щодо відшкодування завданої шкоди  за забруднене довкілля. Його ставки є вкрай низькими. Підприємствам простіше сплатити податок, аніж проводити екологічну модернізацію виробництв і при цьому місцевою владою  великі суми екоподатку з якихось причин не освоюються. Відповідно гальмується здійснення вкрай необхідних природоохоронних заходів», - зазначив Міністр екології.

Він також повідомив, що на реалізацію природоохоронного програми з держбюджету було виділено близько 221 млн грн.

«Мінприроди отрмало 598 запитів на здійснення природоохоронних заходів на загальну суму понад 4 млрд 600 млн грн. Майже скільки Україна торік отримала від сплати екоподатку», - резюмував Міністр.

За таких обставин, на думку Остапа Семерака, є доцільним визначення середньотермінових спільних для всіх регіонів України природоохоронних пріоритетів, які б могли спільно фінансуватися з державного та місцевих бюджетів.