Розпочалось громадське обговорення подальшої долі «єдиного податку»
Громадською колегією при Комітеті Верховної Ради України з питань податкової і митної політики розпочато обговорення пропозицій щодо розробки законопроекту «Про спрощену систему оподаткування». Серед основних питань, що винесені на розгляд такі:
- щодо видів (режимів) спрощеного оподаткування – на основі разових талонів, на основі патенту, за фіксованою ставкою, за ставкою від обороту тощо;
- щодо суб’єктів господарювання, яким дозволено перехід на спрощену систему;
- щодо видів діяльності, якими можна займатись, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування.
Інститут бюджету, представлений в Колегії Артемом Рудиком, директором Департаменту податкової політики, розробив і направив на розгляд представників Комітету пропозиції для врахування при роботі над текстом законопроекту, основні з яких наведено нижче:
1. Відокремити типи спрощеної системи одна від одної, врахувавши те, що й на сьогодні під назвою «єдиний податок» співіснують два різних податки, з різними платниками, об’єктами оподаткування, ставками і принципами сплати. Серед них - один, який стягується за фіксованою сумою, а другий розраховується як процент від обороту підприємства, патент і єдиний податок.
2. Для податку, який сплачується за фіксованою сумою (патент, одноразовий талон), має бути наведено вичерпний перелік видів діяльності. Натомість, для податку, розмір якого визначається розрахунково, визначення «заборонених» видів діяльності є нормальним.
3. Майнові податки (плата за землю, податок на нерухомість тощо) мають бути виключені з переліку податків і зборів, замість яких сплачується податок за спрощеною схемою. Адже включення майнових податків до такого переліку створить законодавчу прогалину, якою користуватимуться для уникнення від оподаткування.
4. Термін видачі свідоцтва платника, що перебуває на спрощеній системі оподаткування (сьогодні, єдиного податку). Пропонується передбачити видачу таких свідоцтв безстроково – до моменту їх анулювання із одночасним визначенням підстав для його анулювання і встановлення. Сам перехід на спрощену систему оподаткування і вихід з неї має носити «заявний», а не «дозвільний» характер. Водночас, має бути передбачена фіскальна відповідальність за порушення вимог щодо виходу зі спрощеної системи оподаткування. Зокрема, має бути передбачений механізм оподаткування сум доходів, отриманих понад встановлені граничні межі, дозволені для роботи на спрощеній системі.