← До всіх публікацій

Процеси відбудови та відновлення як обʼєкт публічного управління

  • Illustration

    Зубенко Вячеслав Валерійович,аспірант кафедри місцевого самоврядування та розвитку територій навчально-наукового інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», м. Одеса, Україна

Стаття опублікована в збірнику наукових матеріалів ХХIV Міжнародного наукового конгресу "Публічне управління ХХІ століття: нові виклики і трансформації в умовах війни" 24 травня 2024 р, Харків, Україна.

Публічне управління відіграє ключову роль у процесах відбудови та відновлення в Україні, особливо в контексті післявоєнних викликів та руйнувань. Цей процес включає координацію дій різних рівнів влади, залучення міжнародних партнерів, ефективне використання фінансових ресурсів та забезпечення прозорості і підзвітності.
Основні принципи, що керують урядовим Планом відновлення України, включають негайний початок та поступове нарощування процесу, підвищення добробуту на основі принципів справедливості, інтеграцію в Європейський Союз з дотриманням та підтримкою траєкторії вступу, орієнтацію на процес кращої відбудови для майбутнього, стимулювання приватних інвестицій і підприємництва тощо [2]. У Декларації Лугано про відбудову України від липня 2022 року визначено ряд основних принципів відбудовий відновлення, таких як партнерство, спрямованість на реформи,прозорість, підзвітність і верховенство права, демократична участь та залучення багатьох зацікавлених сторін, гендерна рівність та сталий розвиток [3].
Розуміння сутності процесів відбудови та відновлення в громадах України в умовах російсько-української війни дуже часто обмежується лише суто «фізичною» відбудовою об’єктів, які постраждали внаслідок бойових дій та окупації. Однак, без відновлення економіки та функціонування соціальних послуг неможливе повернення людей у громади, а виключно інфраструктурна відбудованесе значні ризики втрат населення через міграцію [1, с. 8]. З огляду на це, перезапуск економіки, створення робочих місць та відновлення соціальної інфраструктури стають ключовими завданнямипроцесу відновлення.
Розглянемо основні складові публічного управління у сфері відбудови та відновлення.
1. Координаційна роль держави.– Законодавча база: Розробка та ухвалення законів, які регулюють процеси відбудови та відновлення, включаючи спеціальні нормативно-правові акти.– Центральні органи влади: Міністерства та відомства, зокрема Міністерство розвитку громад та територій, Міністерство фінансів, Міністерство інфраструктури, які відповідають за стратегічнепланування та контроль.
2. Роль місцевого самоврядування– Розробка місцевих планів: Органи місцевого самоврядування розробляють плани відновлення своїх територій, враховуючи місцеві потреби та ресурси.– Взаємодія з громадськістю: Залучення громадськості до процесів планування та реалізації проєктів, проведення громадських слухань та консультацій.
3. Фінансування та ресурси.– Бюджетні кошти: Використання ресурсів місцевих бюджетів, державних субвенцій та грантів на відновлення.– Міжнародна допомога: Залучення коштів міжнародних організацій та донорів, координація проєктів та звітність перед донорами.
4. Моніторинг та оцінка– Прозорість та підзвітність: Впровадження механізмів моніторингу витрат, звітування про виконання проєктів.– Аудит та контроль: Проведення аудиту фінансових витрат та виконаних робіт незалежними організаціями.
Серед викликів, які стоять перед системою публічного управління процесами відбудови та відновлення основними є:– Відсутність єдиного затвердженого національного плану відбудови та відновлення, що ускладнює координацію дій на всіх рівнях.– Нестача кваліфікованих спеціалістів, особливо в малих громадах, що гальмує процеси відновлення.– Неузгоджене законодавство, що спричиняє складність в реалізації проєктів через відсутність чітких законодавчих рамок.
Разом з тим, є низка можливостей підвищення ефективності публічного управління у сфері відбудови та відновлення, зокрема:– Горизонтальна співпраця та активна взаємодія між громадами, обмін досвідом та найкращими практиками.– Залучення інновацій, використання сучасних технологій та підходів для ефективного планування та реалізації проєктів.– Використання цифрових платформ для моніторингу та звітності, що підвищує довіру громадськості та донорів.
З огляду на виклики воєнного часу, очевидно, що процеси відбудови та відновлення громад вимагають ефективного та відповідального публічного управління, яке повинно базуватися на низціключових принципів, які сприятимуть успішній відбудові та відновлення в громадах. Такими принципами є:– Сталість та довгострокові перспективи– Координація та інтеграція– Співпраця та партнерство– Ефективне фінансове управління– Децентралізація та місцеве самоврядування– Гнучкість та адаптивність– Транспарентність та відкритість– Участь громадян– Інновації та використання технологій.
Реалізація задекларованих принципів на практиці потребує формування комплексу інструментів та засобів публічного управління для ефективного впровадження стратегій та проєктів відбудови та відновлення, серед них стратегічне планування, координація та співпраця, моніторинг та оцінка, фінансове управління, інфраструктурні та економічні реформи, комунікаційні стратегії, розробка відповідної нормативно-правової бази, та ін.
Ефективне поєднання цих інструментів дозволяє органам управління досягти кращих результатів у процесі відбудови та відновлення, однак набір інструментів може варіюватися в залежності від конкретного контексту та потреб на певній території.
Публічне управління процесами відбудови та відновлення в Україні є складним, але надзвичайно важливим завданням. Ефективна координація між різними рівнями влади, залучення міжнародних партнерів та громадськості, забезпечення прозорості та підзвітності є ключовими факторами успішного відновлення країни. Подолання викликів та використання можливостей дозволятьстворити стійкі та процвітаючі громади, здатні до швидкого відновлення та розвитку.
Список використаних джерел1. Дослідження ініціатив у сфері повоєнного відновлення. ІСАР “Єднання”. Київський міжнародний інститут соціології. Червень 2023. URL: https://ednannia.ua/189-doslidzhennia/12514-a-study-of-post-war-recovery-initiatives-2 (дата звернення:10.05.2024)2. План відновлення України. URL: https://recovery.gov.ua (дата звернення:10.15.2024)3. Lugano Declaration. 2022. URL: https://www.ukrainianworldcongress.org/lugano-declaration-principles/ (дата звернення: 5.15.2024)