Порядок складання проектів місцевих бюджетів визначено у п. 3 ст. 75 Бюджетного кодексу України. Так, згідно з типовою формою бюджетних запитів та з урахуванням особливостей складання...
Законопроект у Верховній Раді
20 Січня 2009
Обговорення законопроекту "Про місцеві податки і збори" триває
20 січня 2009 р.в Комітеті Верховної Ради України з питань податкової і митної політики відбулись громадські слухання щодо законопроекту «Про місцеві податки і збори» (реєстраційний номер 3532 від 22 грудня 2008 року). Від Інституту бюджету в слуханнях взяв участь Артем Рудик, директор Департаменту податкової політики та моніторингу ІБСЕД, який виступив з коментарями щодо означеного законопроекту.
Народні депутати підкреслили, що "основною метою підготовки законопроекту є оптимізація переліку податків і зборів, розширення об´єктів і бази оподаткування, що призведе до збільшення надходжень до місцевих бюджетів та сформує надійні джерела їх фінансування".
Законопроектом (реєстр. №3532) пропонується скоротити кількість місцевих податків і зборів з існуючих 14 до 4 податків і 2 зборів. При цьому, до переліку місцевих податків передбачається включити податок на нерухоме майно (нерухомість), відмінне від земельної ділянки та плату за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), які наразі відносяться до загальнодержавних податків і зборів. Водночас, правила справляння цих двох майнових податків передбачено встановити окремим законом (законами).
Під час обговорення наголошувалося, що планується змінити підходи в оподаткуванні ринковим збором, а саме: надати йому статус податку, а платниками визначити осіб, які є власниками або користувачами земельної ділянки, що відведена для ринку. Ставки податку запропоновано встановлювати за 1 кв. метр площі земельної ділянки ринку і їх розмір залежатиме від місця розташування ринку, режиму його роботи, виду товарів (робіт, послуг), продаж яких здійснюється на ринку. Запропонований механізм, на думку розробників проекту, "має покращити адміністрування цього податку, оскільки є більш прозорим і зменшує можливість ухилення від його сплати".
На заміну збору за парковку автотранспорту проектом запропоновано запровадити податок за місця для паркування транспортних засобів. Платниками цього податку визначено осіб, яким згідно із рішенням органу місцевого самоврядування відведені місця для організації паркування транспортних засобів.
Передбачається також вдосконалення механізму справляння рекламного збору. Так, зокрема, визначено платників та податкових агентів збору, об´єктом оподаткування визначені послуги з виробництва та/або розповсюдження (розміщення) реклами, що надається рекламодавцю виробником та/або розповсюджувачем реклами на/у транспортних засобах, внутрішньої і зовнішньої реклами, а також під час провадження виставкової діяльності. Передбачена сплата збору до тих місцевих бюджетів, де розміщена реклама.
Учасники засідання наголошували на необхідності визначення основних принципів місцевого оподаткування. Голова Комітету Сергій Терьохін наголосив, що "принципи нарахування та стягнення місцевих податків мають бути прозорими і при зміні підходів адміністрування ринкового збору та збору за припаркування автотранспорту в основу було покладено саме цей принцип". За його словами, що стосується ринкового збору, "то сума цього платежу має визначатися виходячи не з кількості торгівців, оскільки її встановити навіть приблизно неможливо, а з кількості торгових місць - чітко визначеної величини". Такий підхід, на думку парламентарія, "крім всього іншого, має покласти край корупційним схемам, які зустрічаються сьогодні при розрахунках з бюджетом".
Учасники слухань висловили низку зауважень до проекту. Зокрема, йшлося про можливі негативні наслідки в разі запровадження місячного податкового (звітного) періоду для місцевих податків і зборів, що спричинить зайві витрати на ведення обліку з боку платників податків, так і податкових органів на обробку такої звітності.
На думку виступаючих, податкове зобов'язання ринкового податку та податку за місця для паркування транспортних засобів необхідно визначати виходячи не з загальної площі земельної ділянки ринку або парковки, а "з корисної площі ринка або парковки".
Під час обговорення дискусія виникла щодо запропонованої законопроектом норми оподатковування 1 кв. м площі земельної ділянки ринку незалежно від розміру торгового місця. Наголошувалося, що розмір такого місця на продовольчому рикну може суттєво відрізнятись від місця необхідного для здійснення торгівлі на товарному ринку. Застосування єдиних підходів до оподаткування, на думку промовців, "призведе до викривлення розподілу податкового тягаря поміж ринків різних типів". Тому, доцільним було б передбачити оподаткування ринковим податком одного торгового місця замість 1 кв. м.
По результатах засідання було створено робочу групу для доопрацювання законопроекту до другого читання, куди ввійшли і представники ІБСЕД.
(підготовлено за матеріалами сайту Верховної Ради України).
Інші новини
07 Листопада 2024
31 Жовтня 2024