Порядок складання проектів місцевих бюджетів визначено у п. 3 ст. 75 Бюджетного кодексу України. Так, згідно з типовою формою бюджетних запитів та з урахуванням особливостей складання...
Рекомендації за результатами круглого столу 16 квітня
13 Травня 2009
ІБСЕД підготував рекомендації за результатами круглого столу
Експертами ІБСЕД підготовлено рекомендації по результатах круглого столу «Партнерство між банками та органами місцевого самоврядування як один із шляхів подолання економічної кризи», що відбувся в Києві 16 квітня 2009 року.
У засіданні круглого столу взяли участь представники органів державної влади (Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, Міністерства регіонального розвитку і будівництва), Національного банку України, представники органів місцевого самоврядування, банків, міжнародних структур, неурядових організацій, засобів масової інформації.
Актуальність та вчасність обраної тематики зумовлена низкою політичних та економічних чинників. В умовах світової фінансової кризи відчувається брак коштів в усіх секторах економіки, але водночас існує необхідність подальшого розвитку регіонів, зокрема міст. Фінансовими джерелами економічного розвитку міста є ресурси міського бюджету, кошти підприємств і організацій міста, ресурси цільових фондів, кредитні ресурси та кошти інвесторів.
На сьогодні темпи росту доходів місцевих бюджетів знизилися, що є наслідком кризи. Тому актуальним для більшості керівників місцевих органів влади стає залучення додаткових коштів від банківських установ та приватних інвесторів.
Разом з тим, і у банківському секторі на разі можна відмітити існування деяких проблем. Так, протягом 2008 року темпи зростання кредитного портфелю мали тенденцію до уповільнення. На динаміку цю значною мірою вплинули кризові події останнього кварталу 2008 року, коли банки значно знизили свою кредитну активність.
Під час засідання круглого столу було визначено як переваги ринку муніципальних запозичень, так і його недоліки, що стримують якісне покращення співробітництва органів місцевої влади з банками.
Крім того, було визначено, що бюджетним законодавством на разі врегульовані не всі питання, які стосуються механізму залучення додаткових ресурсів від банківських установ та інших партнерів до бюджетів міст.
Для забезпечення залучення органами місцевого самоврядування додаткових фінансових ресурсів, необхідних для сталого розвитку місцевої інфраструктури, учасники засідання круглого столу рекомендують.
I. З метою вдосконалення законодавства у сфері місцевих запозичень Міністерству фінансів України та іншим зацікавленим міністерствам та відомствам розробити законодавчі пропозиції або розглянути необхідність розробки:
a. змін до Бюджетного кодексу, зокрема:
i. визначитися із тлумаченням «дефолт органу місцевого самоврядування»; встановлення гарантій щодо своєчасного здійснення органами місцевого самоврядування платежів за місцевим боргом (зокрема розглянути питання безспірного списання коштів з рахунків позичальників у ДКУ на користь кредиторів), тощо;
ii. запровадити програмно-цільовий метод у бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів, завдяки чому отримані кредити будуть використовуватись у вигляді бюджетних програм по спеціальному фонду, що забезпечить прозорість та ефективність використання кредитних ресурсів;
iii. внести необхідні зміни для зниження ризиків місцевих запозичень, як то щодо відчуження власності, так і щодо своєчасного погашення та обслуговування зобов’язань за запозиченнями. При цьому, враховуючи, що місцевим бюджетам може не вистачати коштів для розрахунків за платежами по боргу тільки з бюджетів розвитку, необхідне розширення джерел, які можуть бути використані на зазначені цілі, серед яких економія коштів місцевих бюджетів завдяки реалізації інвестиційних проектів із залученням кредитних ресурсів;
b. змін до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти у частині відміни/ спрощення тендерних процедур стосовно операцій, пов’язаних з місцевими запозиченнями;
c. змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 207 «Про затвердження Порядку здійснення запозичень до місцевих бюджетів», зокрема, в частині відміни обов’язкової рейтингової оцінки;
d. змін до положення ДКЦПФР від 11.12.2007 № 2285 «Про внесення змін до Положення про порядок випуску облігацій внутрішніх місцевих позик» в частині надання органам місцевого самоврядування дозволу на здійснення первинного розміщення облігацій місцевої позики за ціною, нижчою номінальної, за умови публічного розміщення на фондовій біржі, а також відміни обов’язкової рейтингової оцінки;
e. змін до постанови Національного банку України 14.11.2006 № 434 в частині можливості збільшення розміру рефінансування банків під забезпечення у вигляді облігацій місцевих позик;
f. змін до Закону України від 20.09.2001 № 2740 «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб» в частині можливості інвестувати наявні ресурси Фонду в муніципальні облігації.
II. З метою підвищення зацікавленості банків у співпраці з органами місцевого самоврядування та збільшення обсягів фінансування об’єктів комунальної власності розробити механізми:
a. що гарантують повернення інвестицій в енергоефективність за рахунок досягнутої економії;
b. залучення кредитних ресурсів комунальними підприємствами, зокрема, шляхом укладання угод державно-приватного партнерства;
c. залучення населення до кредитування органів місцевого самоврядування.
У засіданні круглого столу взяли участь представники органів державної влади (Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, Міністерства регіонального розвитку і будівництва), Національного банку України, представники органів місцевого самоврядування, банків, міжнародних структур, неурядових організацій, засобів масової інформації.
Актуальність та вчасність обраної тематики зумовлена низкою політичних та економічних чинників. В умовах світової фінансової кризи відчувається брак коштів в усіх секторах економіки, але водночас існує необхідність подальшого розвитку регіонів, зокрема міст. Фінансовими джерелами економічного розвитку міста є ресурси міського бюджету, кошти підприємств і організацій міста, ресурси цільових фондів, кредитні ресурси та кошти інвесторів.
На сьогодні темпи росту доходів місцевих бюджетів знизилися, що є наслідком кризи. Тому актуальним для більшості керівників місцевих органів влади стає залучення додаткових коштів від банківських установ та приватних інвесторів.
Разом з тим, і у банківському секторі на разі можна відмітити існування деяких проблем. Так, протягом 2008 року темпи зростання кредитного портфелю мали тенденцію до уповільнення. На динаміку цю значною мірою вплинули кризові події останнього кварталу 2008 року, коли банки значно знизили свою кредитну активність.
Під час засідання круглого столу було визначено як переваги ринку муніципальних запозичень, так і його недоліки, що стримують якісне покращення співробітництва органів місцевої влади з банками.
Крім того, було визначено, що бюджетним законодавством на разі врегульовані не всі питання, які стосуються механізму залучення додаткових ресурсів від банківських установ та інших партнерів до бюджетів міст.
Для забезпечення залучення органами місцевого самоврядування додаткових фінансових ресурсів, необхідних для сталого розвитку місцевої інфраструктури, учасники засідання круглого столу рекомендують.
I. З метою вдосконалення законодавства у сфері місцевих запозичень Міністерству фінансів України та іншим зацікавленим міністерствам та відомствам розробити законодавчі пропозиції або розглянути необхідність розробки:
a. змін до Бюджетного кодексу, зокрема:
i. визначитися із тлумаченням «дефолт органу місцевого самоврядування»; встановлення гарантій щодо своєчасного здійснення органами місцевого самоврядування платежів за місцевим боргом (зокрема розглянути питання безспірного списання коштів з рахунків позичальників у ДКУ на користь кредиторів), тощо;
ii. запровадити програмно-цільовий метод у бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів, завдяки чому отримані кредити будуть використовуватись у вигляді бюджетних програм по спеціальному фонду, що забезпечить прозорість та ефективність використання кредитних ресурсів;
iii. внести необхідні зміни для зниження ризиків місцевих запозичень, як то щодо відчуження власності, так і щодо своєчасного погашення та обслуговування зобов’язань за запозиченнями. При цьому, враховуючи, що місцевим бюджетам може не вистачати коштів для розрахунків за платежами по боргу тільки з бюджетів розвитку, необхідне розширення джерел, які можуть бути використані на зазначені цілі, серед яких економія коштів місцевих бюджетів завдяки реалізації інвестиційних проектів із залученням кредитних ресурсів;
b. змін до Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти у частині відміни/ спрощення тендерних процедур стосовно операцій, пов’язаних з місцевими запозиченнями;
c. змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 207 «Про затвердження Порядку здійснення запозичень до місцевих бюджетів», зокрема, в частині відміни обов’язкової рейтингової оцінки;
d. змін до положення ДКЦПФР від 11.12.2007 № 2285 «Про внесення змін до Положення про порядок випуску облігацій внутрішніх місцевих позик» в частині надання органам місцевого самоврядування дозволу на здійснення первинного розміщення облігацій місцевої позики за ціною, нижчою номінальної, за умови публічного розміщення на фондовій біржі, а також відміни обов’язкової рейтингової оцінки;
e. змін до постанови Національного банку України 14.11.2006 № 434 в частині можливості збільшення розміру рефінансування банків під забезпечення у вигляді облігацій місцевих позик;
f. змін до Закону України від 20.09.2001 № 2740 «Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб» в частині можливості інвестувати наявні ресурси Фонду в муніципальні облігації.
II. З метою підвищення зацікавленості банків у співпраці з органами місцевого самоврядування та збільшення обсягів фінансування об’єктів комунальної власності розробити механізми:
a. що гарантують повернення інвестицій в енергоефективність за рахунок досягнутої економії;
b. залучення кредитних ресурсів комунальними підприємствами, зокрема, шляхом укладання угод державно-приватного партнерства;
c. залучення населення до кредитування органів місцевого самоврядування.
На думку учасників засідання круглого столу, реалізація наведених у рекомендаціях заходів забезпечить комплексний підхід до вирішення проблем розвитку ринку місцевих запозичень та гарантій, сприятиме збільшенню фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування для забезпечення сталого соціально-економічного розвитку.
З повним текстом рекомендацій ви можете ознайомитись на сайті ІБСЕД в розділі «Заходи».
Інші новини
07 Листопада 2024
31 Жовтня 2024