Порядок складання проектів місцевих бюджетів визначено у п. 3 ст. 75 Бюджетного кодексу України. Так, згідно з типовою формою бюджетних запитів та з урахуванням особливостей складання...
Доступ міст до кредитних ресурсів
18 Липня 2009
Покращено доступ українських міст до кредитних ресурсів
Міста України отримали можливість значно підвищити доступ до кредитних ресурсів, що дозволить їм фінансувати інфраструктурні проекти в умовах фінансової кризи. Це стало можливим завдяки співпраці проекту «Зміцнення місцевої фінансової ініціативи» (MFSI/ USAID), що впроваджується Інститутом бюджету, та проекту «Доступ до кредитних ресурсів» (USAID).
Так результатом круглого столу «Партнерство між банками та органами місцевого самоврядування як один із шляхів подолання економічної кризи», проведеного ІБСЕД у рамках проекту MFSI 16 квітня 2009 у м. Києві, а також подальшої плідної роботи експертів обох проектів з Міністерством фінансів, ВРУ, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та іншими зацікавленими сторонами, стали підготовлені учасниками заходу рекомендації, ряд положень яких пізніше було враховано та затверджено Постановою КабМіну України.
Зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2009 № 865 затверджено концептуальні зміни до Порядку здійснення запозичень до місцевих бюджетів (затверджений Постановою КМУ від 24.02.2003 № 207), які спрощують процедуру погодження МФ місцевих запозичень, а в окремих випадках відміняють необхідність такого погодження; ліквідують неефективні витрати на отримання висновків комерційних рейтингових агенцій; встановлюють чіткі та прозорі вимоги співпраці з міністерством фінансів тощо.
Серед ключових положень, які затверджені зазначеною постановою та викладені у Рекомендаціях учасників круглого столу, слід виділити такі:
1) відмінено обов’язковість присвоєння кредитного рейтингу позичальника (органу місцевого самоврядування) у разі здійснення запозичення у формі укладення угод про отримання позик, кредитів, кредитних ліній у фінансових установах;
2) визначено чіткі умови надання висновку Міністерства фінансів про невідповідність проекту рішення вимогам, установленим бюджетним законодавством, зокрема:
- видатки на обслуговування місцевого боргу перевищують 10 відсотків обсягу видатків загального фонду відповідного місцевого бюджету за результатами звіту про виконання місцевого бюджету за рік, що передує року прийняття рішення про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань чи проведення іншої операції;
- сума платежів з погашення місцевого боргу, що припадає на будь-який рік, протягом усього періоду його погашення перевищує середню щорічну суму надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- у разі, коли Мінфін протягом 30 робочих днів після отримання проекту рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи міської ради про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань письмово не надіслав вмотивованого заперечення, проект рішення вважається таким, що відповідає вимогам бюджетного законодавства.
3) встановлено, що місцеве запозичення може бути здійснено без перевірки Мінфіном відповідності проекту рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міської ради у випадках, коли:
- розмір запозичення до місцевого бюджету не повинен перевищувати 25 відсотків середньої щорічної суми надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- загальна сума боргу місцевого бюджету на дату взяття запозичення, передбаченого проектом рішення, не повинна перевищувати 75 відсотків середньої щорічної суми надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- обсяг видатків на обслуговування боргу місцевого бюджету за запозиченнями минулих років не повинен перевищувати 5 відсотків загальної суми видатків місцевого бюджету на рік, що передує року прийняття рішення про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань чи проведення іншої операції.
Крім того, встановлено право органів місцевого самоврядування на здійснення первинного розміщення облігацій місцевої позики за ціною, нижчою за номінальну, за умови публічного розміщення на фондовій біржі.
Так результатом круглого столу «Партнерство між банками та органами місцевого самоврядування як один із шляхів подолання економічної кризи», проведеного ІБСЕД у рамках проекту MFSI 16 квітня 2009 у м. Києві, а також подальшої плідної роботи експертів обох проектів з Міністерством фінансів, ВРУ, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку та іншими зацікавленими сторонами, стали підготовлені учасниками заходу рекомендації, ряд положень яких пізніше було враховано та затверджено Постановою КабМіну України.
Зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2009 № 865 затверджено концептуальні зміни до Порядку здійснення запозичень до місцевих бюджетів (затверджений Постановою КМУ від 24.02.2003 № 207), які спрощують процедуру погодження МФ місцевих запозичень, а в окремих випадках відміняють необхідність такого погодження; ліквідують неефективні витрати на отримання висновків комерційних рейтингових агенцій; встановлюють чіткі та прозорі вимоги співпраці з міністерством фінансів тощо.
Серед ключових положень, які затверджені зазначеною постановою та викладені у Рекомендаціях учасників круглого столу, слід виділити такі:
1) відмінено обов’язковість присвоєння кредитного рейтингу позичальника (органу місцевого самоврядування) у разі здійснення запозичення у формі укладення угод про отримання позик, кредитів, кредитних ліній у фінансових установах;
2) визначено чіткі умови надання висновку Міністерства фінансів про невідповідність проекту рішення вимогам, установленим бюджетним законодавством, зокрема:
- видатки на обслуговування місцевого боргу перевищують 10 відсотків обсягу видатків загального фонду відповідного місцевого бюджету за результатами звіту про виконання місцевого бюджету за рік, що передує року прийняття рішення про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань чи проведення іншої операції;
- сума платежів з погашення місцевого боргу, що припадає на будь-який рік, протягом усього періоду його погашення перевищує середню щорічну суму надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- у разі, коли Мінфін протягом 30 робочих днів після отримання проекту рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи міської ради про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань письмово не надіслав вмотивованого заперечення, проект рішення вважається таким, що відповідає вимогам бюджетного законодавства.
3) встановлено, що місцеве запозичення може бути здійснено без перевірки Мінфіном відповідності проекту рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міської ради у випадках, коли:
- розмір запозичення до місцевого бюджету не повинен перевищувати 25 відсотків середньої щорічної суми надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- загальна сума боргу місцевого бюджету на дату взяття запозичення, передбаченого проектом рішення, не повинна перевищувати 75 відсотків середньої щорічної суми надходжень бюджету розвитку за останніх три роки, що передують року прийняття рішення, без урахування коштів, що надійшли від запозичень;
- обсяг видатків на обслуговування боргу місцевого бюджету за запозиченнями минулих років не повинен перевищувати 5 відсотків загальної суми видатків місцевого бюджету на рік, що передує року прийняття рішення про здійснення запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань чи проведення іншої операції.
Крім того, встановлено право органів місцевого самоврядування на здійснення первинного розміщення облігацій місцевої позики за ціною, нижчою за номінальну, за умови публічного розміщення на фондовій біржі.
Інші новини
07 Листопада 2024
31 Жовтня 2024