Відпрацювання механізму фінансування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування за принципом «гроші ходять за дитиною»
Актуальним залишається питання запровадження нового механізму фінансового забезпечення потреб дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Активну участь в його розробці беруть експерти Інституту бюджету, які входять до складу ініціативної групи з розробки механізму фінансування за принципом «гроші ходять за дитиною», що створена за підтримки міжнародного благодійного фонду "Фонд Олександра Фельдмана".
Так, 14 листопада 2008 р. у Львові відбувся черговий семінар на тему «Запровадження механізму фінансування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом «гроші ходять за дитиною»: здобутки, проблеми, перспективи». Це вже третій подібний захід, що проходив за ініціативи Державного департаменту з усиновлення та захисту прав дитини Міністерства України у справах сім’ї, молоді і спорту у співпраці з Всеукраїнською громадською організацією «Служба захисту дітей» за підтримки Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
На цей раз понад 20 керівників структурних підрозділів Львівської, Чернівецької, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської міськдержадміністрацій зібрались з метою отримання методичної допомоги та рекомендацій щодо запровадження механізму «гроші ходять за дитиною», а також висловлення пропозицій щодо його вдосконалення.
Основними завданнями механізму «гроші ходять за дитиною» є реформування системи захисту прав дітей, які втратили батьків або позбавлені батьківського піклування, а також стимулювання росту сімейних форм влаштування дітей-сиріт. Це важливе і актуальне питання є предметом особистого контролю Президента України. Експеримент з часткового запровадження подібного механізму протягом трьох останніх років проводиться у Київській області.
Протягом семінару учасники обговорювали питання фінансового підґрунтя захисту прав дитини, необхідності формування банку даних про дітей-сиріт, як однієї з базових умов запровадження механізму фінансування їх потреб, взаємодії органів виконавчої влади та її вплив на результати проведення експерименту, а також аналізували та обговорювали практику діяльності органів опіки і піклування щодо влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, окреслили перспективи та ризики застосування складових цього механізму.
Запровадження зазначеного механізму дозволить влаштувати тисячі дітей в сімейні форми виховання і забезпечить реформування системи інтернатних закладів.
Подібні семінари для працівників соціальної сфери вже відбулись у Києві та Хмельницькому. У наступному році планується продовжити обговорення цієї теми в Луганську й Херсоні.